nieuwscategorie:

fantasiedier merkinbreuk op zwarte panter Slazenger

Fantasiedier inbreuk op zwarte panter

Veel bedrijven denken dat de registratie van een logo maar een beperkte bescherming geeft. De rechtspraak van de laatste jaren toont echter het tegendeel aan. Uit de LOCK beslissing (en recent de uitspraak over het logo van Nationale Nederlanden) volgt waarom een logo met woorden ook altijd als beeldmerk vastgelegd moet worden. Maar hoe ver strekt de bescherming van alleen een merk met alleen een figuratief element?

Die vraag staat centraal in een conflict tussen Slazenger (bekend van de tennis) en Arctic Cat (sneeuwscooters). Als Arctic in 2007 merkbescherming aanvraagt voor een zwart springend roofdier voor o.a. beschermende sportkleding, maakt Slazenger daartegen bezwaar op basis van haar merkregistratie van alleen de zwarte panter.
Het Gerecht in Europa stelt dat beide logo’s overeenstemmend zijn. In beide gevallen gaat het om een zwarte silhouet van een katachtige. Dat de een verwijst naar een echte panter en de ander naar een fantasie katachtige is niet relevant. Het logo van Artctic voor sportkleding wordt geweigerd. Registreer daarom niet alleen het merk als woordmerk, maar ook het logo (woord beeld combinatie) en als het beeld bijzonder is, ook alleen dit onderdeel (zonder woord) als merk.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje