IJs en softdrink soortgelijk?Unleash the beast – Unilever vs Monster

IJs en softdrink soortgelijk?Unleash the beast - Unilever vs Monster

Unilever registreert het merk RELEASE THE BEAST voor de nieuwe Magnum (ijsjes) campagne. Het merk wordt aangevraagd voor o.a. ijs en waterijs. Monster maakt hiertegen bezwaar op basis van haar woordmerk UNLEASH THE BEAST uit 2011 voor alcoholvrije dranken. Het BBIE wijst de oppositie af omdat de waren niet soortgelijk zijn. Monster gaat tegen deze uitspraak in beroep bij het Hof en met succes.

Volgens het Hof zijn alcoholvrije dranken enigszins soortgelijk aan ijs, waterijs en bevroren yoghurt. Deze producten zijn allemaal voor menselijk gebruik, ter verfrissing en verkoeling. Onder niet-alcoholische dranken vallen ook gekoelde zuiveldranken zoals milkshakes en dat is enigszins soortgelijk. De producten zijn ook uitwisselbaar. Consumenten die op zoek zijn naar verfrissing kunnen kiezen uit een koel drankje of een ijsje. Daarnaast worden de producten via dezelfde distributiekanalen aangeboden (zoals snackbars, benzine stations en supermarkten). De merken stemmen visueel, auditief en begripsmatig sterk overeen (3 woorden, vrijwel even lang, twee woorden identiek). Gevolg het merk wordt alsnog geweigerd voor deze waren. De uitspraak geeft wel het belang weer van een goede classificatie bij depot. De juiste combinatie van generieke en specifieke termen geeft een merk een zeer brede en ruime bescherming.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje