Boer zoekt betere vrouw mag niet

Boer zoekt betere vrouw mag niet

Op 7 februari is de nieuwe theaterkomedie van de Toupe van Joep in première gegaan. Ruim een week voor de première wordt duidelijk dat Blue Circle, de producent van Boer Zoekt Vrouw, niet gelukkig is met deze titel. Om aanhakend en onrechtmatig gebruik tegen te gaan, heeft het bedrijf de titel van het programma als merk laten vastleggen.

De parodie exceptie kennen we in het auteursrecht, maar die bestaat niet in het merkenrecht. De vraag is echter of je als producent wel zo hard moet optreden bij merkgebruik en parodie. De publieke opinie kan zich ook snel tegen je keren als het echt om een parodie gaat en niet om commercieel meeliften (zie bijvoorbeeld Youp van ’t Hek en Buckler).
Om de zaak niet verder op de spits te drijven, is besloten de naam te wijzigen in ‘Boer wil betere vrouw’. Wel een flinke kostenpost, want al het promotiemateriaal, de website en de Facebookpagina moesten worden gewijzigd. Bij de theatergroep van Joep Onderdelinden zit echter geen hartzeer. Alle 68 oud-boeren van de realityshow bleven welkom bij de première.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje