Merknaam Redskins vogelvrij?

logo redskins indiaan met verentooi

Ieder land heeft wel zijn “zwarte pieten” rel. In Nederland heeft de rel nog niet tot merkrechtelijke kwesties geleid (Zwarte-Pieten Vla is nog steeds een geldig merk). In Amerika speelt al acht jaar een vergelijkbare zaak, namelijk rond de naam van de Amerikaanse Football-club de Washington Redskins. De eerste merken van de club stammen uit de jaren zestig. Volgens de club is de naam een teken van eer en moed.

Al jaren strijden indianen tegen het gebruik van de naam omdat die kleinerend is. Ook het woordenboek omschrijft het woord “roodhuid” als beledigend en discriminerend en in 1993 stelt het National Congress of American Indians dat de clubnaam denigrerend en racistisch is voor indianen. Vrijwel iedereen bemoeide zich met de zaak; van atleten tot aan president Obama aan toe. Het merkenbureau heeft inmiddels de knoop doorgehakt. De merken zijn denigrerend en moeten daarom worden doorgehaald. De club kan de naam wel blijven gebruiken, alleen niet meer optreden tegen merchandising artikelen aangeboden door derden. En dat zou een financiële ramp zijn. De Washington Redskins hebben inmiddels beroep aangetekend tegen de doorhaling, zodat voorlopig de merkrechten nog in stelling kunnen worden gebracht.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje