Dracula; omvang normaal gebruik

Dracula; omvang normaal gebruik

Met een merkregistratie kan een bedrijf de introductie van een vergelijkbaar product onder een overeenstemmende naam blokkeren. Echter niet altijd. Als een merk ouder is dan vijf jaar, dan moet het wel normaal worden gebruikt. Daarbij kijken de merkautoriteiten naar wat voor soort product het is en hoeveel er normaal wordt verkocht.

Het merk Dracula is in 1995 in Roemenië geregistreerd voor dranken. De houder van dit merk maakt bezwaar als de concurrent Europese merkbescherming aanvraagt voor het logo Dracula Bite.
Omdat het ingeroepen merk ouder is dan vijf jaar, moet de houder bewijzen dat zij het merk normaal gebruikt. Er worden slechts zes facturen overlegd en het blijkt dat er maar een kleine 2.500 flessen zijn verkocht in de afgelopen vijf jaar. Veel te weinig voor een gebied als Roemenië, waar veel wodka wordt gedronken. De concurrent mag het merk Dracula Bite dan ook gewoon inschrijven.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje