nieuwscategorie: ,

Strenger beleid beeldmerken OHIM – geen onderscheidend vermogen

Strenger beleid OHIM bji acceptatie beeldmerken- geen onderscheidend vermogen

De wet heeft bepaald, dat niet ieder merk zomaar kan worden geregistreerd. Als een merk puur het product beschrijft, dan weigeren de merkautoriteiten zo’n merk in te schrijven. Het woord E-BIKE voor elektrische fietsen wordt om die reden geweigerd. Vaak is het dan wel mogelijk dit merk te registreren in de vorm van een logo. Alleen niet ieder logo wordt geaccepteerd. Echter, waar de grenzen lagen, was onduidelijk. Om die reden is het OHIM nu gekomen met een nieuwe interne richtlijn, die toch iets strenger is dan het beleid van de afgelopen jaren.

Net zoals voorheen is gebruik van een algemeen bekend lettertype (zoals Helvetica) niet voldoende. De combinatie van een beschrijvend woord met een simpele grafische vorm (een lijn of een rondje) is ook te weinig. Tegenwoordig is het ook niet meer voldoende als (1) het beeldelement te klein is, of (2) als deze elementen (zoals in etiketten) veel gebruikt worden, of (3) als de afbeelding een weergave is van de waren en diensten. Vooral dit laatste punt baart zorgen, omdat dit niet alleen van toepassing is op fotografische beelden, maar ook op tekeningen en gestileerde beelden. De vraag of het nieuwe beleid om sterk gestileerde pictogrammen te weigeren wel terecht is, is een vraag voor het Europese Hof (maar dat zal wel weer een aantal jaren duren eer hier duidelijkheid over is). Het lijkt er gelukkig op, dat het BBIE een iets liberaler standpunt hierover inneemt.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje