Belang registratie logo’s – Longchamp en Benelux opposities

Belang merkregistratie logo’s door Longchamp in Benelux opposities

 

Bij kleding en modeaccessoires zijn logo’s erg belangrijk. Consumenten herkennen producten niet alleen aan de naam, maar ook aan logo’s en lipjes. Het visuele element is hierdoor extreem belangrijk. Als het logo een duidelijke herkenbare afbeelding is, dan is het verstandig hiervoor apart bescherming te vragen. Zo heeft het tassenmerk LONGCHAMP niet alleen het woordmerk geregistreerd, maar ook het logo van de galopperende jockey (voor onder andere lederwaren en kleding).

 

Als voor het logo INAYA (met galopperende jockey) in de Benelux bescherming wordt aangevraagd, maakt LONGCHAMP hiertegen succesvol bezwaar. Beide afbeeldingen bestaan uit een zwart-wit afbeelding van een naar links galopperend paard, waarbij de jockey met pet in diepe zit voorover gebogen zit op het paard. Het beeld neemt een prominente plek in, zodat beide merken visueel overeenstemmen. Dat het logo normaal gebruikt wordt met de naam LONGCHAMP, is niet relevant, het gaat erom hoe het geregistreerd is. Het oudere merk is ook geregistreerd voor kleding. Gevolg: voor deze producten krijgt het logo INAYA geen bescherming.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje