nieuwscategorie: ,

4EVER: gebruik van SMS-taal in merken

SMS-taal

Onze taal ontwikkelt zich continu. Door de opkomst van het internet en social media hebben cijfers en letters in teksten een andere betekenis gekregen. Denk hierbij aan afkortingen zoals 4U (voor jou), 2day (vandaag), gen8 (goedenacht), ff (even) en CU (tot ziens). Omdat deze symbolen ook in merken worden gebruikt, kan dit soms ook tot problemen leiden.

In 1994 wordt het Portugese merk 4EVER geregistreerd voor sappen in klasse 32. De merkhouder maakt een paar jaar later bezwaar als voor het logo FOREVER merkbescherming wordt aangevraagd voor vruchtensappen gemengd met Aloëvera.

Eiser stelt dat de merken overeenstemmend zijn. Het Gerecht is het hier mee eens. De meest belangrijke onderdelen van de merken zijn de woorden. Door het gebruik van SMS-taal op internetfora, e-mail, blogs en online games, wordt het cijfer 4 gelezen en begrepen als ‘voor’.

De kennis van het Engels verschilt per land, maar een aanzienlijk deel van het publiek in Portugal is hiermee bekend. Hierdoor zijn de merken auditief en begripsmatig overeenstemmend. Omdat de producten vrijwel identiek zijn, wordt het merk niet geregistreerd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje