De new gTld’s – Trademark Clearinghouse

lancering nieuwe top level domeinnamen

Op 26 maart is de TCH (de Trademark ClearingHouse) opengegaan. Zoals bekend zijn er een kleine 1.200 nieuwe gTld’s aangevraagd. Ruim zeshonderd hiervan zijn generieke namen zoals: .ACCOUNTANTS, .BIO, .CHEAP, .CLOTHING, .FINANCE, .SHOP etc. ICANN heeft de TCH (Trademark Clearinghouse) bedacht waar houders hun oudere merken kunnen laten registreren om te anticiperen op de komende sunrise procedures.

Met de lancering van de hele nieuwe reeks toplevels, kan het (uit commercieel oogpunt) interessant zijn om het merk te koppelen aan de nieuwe extensie. Denk daarbij aan een koppeling met een domeinnaam de corebusiness/ diensten beschrijft (zoals DESIGN of PHARMA).

Maar naast deze commercieel aantrekkelijke nieuwe gTld’s zijn er ook extensies die schadelijk kunnen zijn voor het merk. Denk daarbij aan nieuwe extensies zoals .CHEAP od WEBSHOP. Bij deze extensies is het van belang om tijdig het merk te blokkeren (om online counterfeit te bemoeilijken).

De verwachting is dat de eerste extensies na de zomer worden gelanceerd. Gezien de totale omvang is de TCH bedacht. Houders van oudere merken kunnen nu hun merk al inschrijven in de TCH. Het voordeel hiervan is, dat als de aanvraag goedgekeurd is, deze gebruikt kan worden bij iedere sunrise. Dat is noodzakelijk omdat de verwachting is dat na de eerste lancering er iedere week wel een paar nieuwe gTld’s gelanceerd worden. Om hierop te anticiperen is het verstandig nu alvast na te denken voor welke domeinnamen er een claim gelegd moet worden. Mochten dit er een aanzienlijk aantal zijn, dan is inschrijving in de TCH te adviseren.

Inschrijving in de TCH heeft nog een tweede voordeel. De houder krijgt namelijk ook bericht als er bij de lancering een aanvraag wordt gedaan die identiek is aan het merk. Maar het gaat dan wel om het identieke merk en dus niet om combinaties zoals CHEAP+ merknaam. Nadeel van een inschrijving in de TCH zijn natuurlijk de kosten. Rechten in de TCH ontstaan door inschrijving (en niet op basis van wie het eerst komt, die het eerst maalt).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje