Verbod verpakking Lindt op basis van woordmerk Gold Bears

Haribo verbiedt Lindt verpakking van chololade beer op basis van woordmerk

Haribo maakt sinds 1967 winegums in de vorm van een beer. De snoepjes worden onder het merk GOLD BEARS in zakken verkocht. Op de verpakking staat een goudgele beer (een stripfiguur) met om zijn nek een rode strik. Het merk GOLD BEARS heeft Haribo in 1975 geregistreerd. Als Lindt (als vervolg op haar succesvolle paashazen) een kesrt chocolade beer op de markt brengt in een gouden folie maakt Haribo daar succesvol bezwaar tegen op basis van haar woordmerk.

Haribo maakt sinds 1967 winegums in de vorm van een beer. De snoepjes worden onder het merk GOLD BEARS in zakken verkocht. Op de verpakking staat een goudgele beer (een stripfiguur) met om zijn nek een rode strik. Het merk GOLD BEARS heeft Haribo in 1975 geregistreerd.

Als vervolg op de paashazen brengt de Zwitserse chocoladefabrikant Lindt sinds november 2012 een chocoladebeer op de markt. De beer is verpakt in een gouden folie met om zijn nek een rode strik. Op de buik van de beer staan de merken LINDT/TEDDY. Haribo start een procedure, omdat de verpakking inbreuk maakt op het merk GOLD BEARS.

Lindt bestrijdt dit: het merk is TEDDY en niet GOLD BEAR. Goud is de gebruikelijke kleur voor feestverpakkingen. De verpakking is daarnaast in lijn met de paashazen van Lindt (ook gouden folie met rode strik).

De rechter is niet overtuigd. Kopers zullen de chocoladebeertjes (door de verpakking) aanduiden als Gold Bears. Hierdoor kan er verwarring ontstaan met de beertjes van Haribo. Lindt krijgt een verkoopverbod opgelegd. Bijzonder aan deze zaak is, dat met een woordmerk een verpakking wordt verboden. Lindt heeft aangekondigd in beroep te gaan.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje