The Ivy Bar Glasgow inbreuk op The Ivy in London

The Ivy Bar Glasgow maakt inbreuk op merkrechten The Ivy in London

The Ivy Bar in Glasgow krijgt na zes jaar een sommatie om haar naam aan te passen. De naam maakt namelijk inbreuk op de bekende Ivy Bar uit Londen. De Glasgowse eigenaar geeft nog aan dat de uitstraling van de zaak totaal anders is, en dat verwarring echt onlogisch is voor een restaurant 600 km verderop. Eiser geeft echter niet toe en de Glasgow verstiging kiest geld voor haar eieren. Om alles snel voor kerst nog rond te krijgen wel een kostbaar foutje van zo rm 30.000 pond

Horecabedrijven vinden het vaak niet nodig om bij de start van een zaak de nieuwe naam te laten onderzoeken. Onverstandig, want slimme horecamensen laten de naam vastleggen om zo een monopolie op het gebruik van de naam te krijgen. The Ivy Bar in London is een beroemde bar, waar beroemdheden kwamen; van Marlene Dietrich tot Tom Cruise.

De naam THE IVY is geregistreerd als merk. Aanhaken bij de bekendheid van het bedrijf wordt afgestraft, zelfs in Schotland. Zo ontving de eigenaar van The Ivy Bar in Glasgow een sommatie van de jurist van The Ivy uit Londen om (na zes jaar) de naam te wijzigen. Dat de zaak 600 km verderop ligt en een totaal andere uitstraling heeft, mocht niet baten.

Omdat de uitslag op basis van het merkenrecht wel heel erg voor de hand lag, heet het bedrijf nu Destill. Volgens de eigenaar heeft de hele naamswijziging hem 30.000 pond gekost. Op basis van haar handelsnaamrechten had The Ivy bar uit Londen het waarschijnlijk niet gered, omdat dan echte verwarring aangetoond moet worden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje