Amazon-Apple; Amazon mag term Appstore blijven gebruiken, geen misleidende reclame

Amazon-Apple; Amazon mag term Appstore blijven gebruiken

Apple heeft het begrip APPSTORE al in 2006 als merk vastgelegd om aanhakend gebruik tegen te gaan. In 2008 lanceerde Apple de eerste App Store, waar programma’s voor de iPhones, iPads te downloaden zijn. Omdat tegenwoordig Apps te downloaden zijn voor zowel iPhones als voor Andoid gestuurde apparaten, is in het dagelijks gebruik Appstore meer een begrip geworden voor een online store waar je APPS kunt downloaden. Het grote gevaar voor verwording tot soortnaam dreigt. Vandaar dat Apple professioneel gebruik van de term APPSTORE door concurrenten streng bestrijdt. De eerste grote clash in Amerika tegen Amazon is echter ongunstig uitgepakt.

In 2011 opent Amazon eveneens een Appstore, voor het downloaden van programma’s voor Android bestuurde apparaten. Reden voor Apple om dit gebruik aan te pakken als inbreuk op haar merk en oneerlijke handelspraktijken. De rechtbank in Californië gaf eind vorig jaar een eerste beslissing.

Apple kan Amazon het gebruik van de term APPSTORE niet verbieden. Volgens de rechter Phyllis Hamilton heeft Apple niet kunnen bewijzen dat Amazon het publiek probeert te misleiden. Het gebruik van de term APPSTORE door Amazon voor een site waar Apps gedownload kunnen worden, wil nog niet zeggen dat die site hetzelfde is als de Appstore van Apple (zegt dus niets over de kwaliteit en de kenmerken van de site).

De (eerste) uitspraak is alleen gericht op de vraag of het gebruik een vorm van misleidende reclame is. Aan de uitspraak moet daarom ook niet teveel waarde worden gehecht. De rechter vindt de zaak in zijn geheel te complex zodat deze uitspraak nog niets zegt over het uiteindelijke oordeel van de rechter of gebruik van de term APPSTORE door derden toelaatbaar is. De eerste zitting voor een uitgebreidere behandeling van de zaak is inmiddels vastgesteld op medio augustus 2013. Ook elders in de wereld lopen er nog rechtszaken. Wordt vervolgd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje