POPSTAR – THE NEXT POPSTAR; bekendheid in Nederland voldoende voor merkinbreuk!

logo ster the next pop star

Screentime is sinds 2001 de producent van POPSTARS en heeft de naam als merk geregistreerd. In de periode 2008-2011 is de talenshow POPSTARS te zien bij SBS.  SBS maakt bekend dat zij onder de naam THE NEXT POPSTAR een zangtalentenjacht gaat organiseren, geproduceerd door Talpa. Screentime maakt bezwaar bij de rechtbank omdat de naam vrijwel hetzelfde en het programma ook. Maar kan POPSTAR wel een merk zijn want het is toch beschrijvend? En als het door intensief gebruik ingeburgerd moet zijn, dan moet dit toch in de gehele Benelux? Of is er een sluipweg?

De kwestie of THE NEXT POPSTAR inbreuk maakt op de merkrechten van POPSTARS is bijzonder interessant. Screentime heeft namelijk de naam van het programma als merk geregistreerd. SBS en TALPA stellen dat het merk niet geldig is. Een merk moet namelijk onderscheidend zijn en POPSTARS bestaat uitsluitend uit woorden die weergeven wat er te zien is, namelijk de uitzending van de zoektocht naar een POPSTER/ een zangtalent. De rechter volgt dit oordeel en dat maakt de zaak interessant, want staat Screentime nu ineens met lege handen?

Nee, om dit te ondervangen, stelt Screentime dat het merk POPSTARS door intensief gebruik door de jaren heen ingeburgerd is. Dat inburgeren is nu net wel een probleem. Veel producten en diensten worden namelijk alleen binnen de landgrenzen verkocht (denk maar aan Mona Toetjes of televisieprogramma’s). Echter de Benelux is vanuit merkrechtelijk oogpunt een juridische eenheid. Wil je een beroep doen op een bekend merk, dan moet je wel bekend zijn inde hele Benelux, dus ook in Luxemburg of in Wallonië. En daar struikelt menige claim van een bekend merk op en ook dit keer. De rechter wil er wel aan dat het merk bekend is in Nederland, want de TV show is jarenlang (van 2008 tot 2011) uitgezonden door SBS. Bekendheid in België is op dit moment onvoldoende, want het programma is maar een jaar uitgezonden, in 2001, meer dan tien jaar geleden. Het lijkt erop dat Talpa en SBS de zaak gaan winnen, maar zie daar het konijn uit de hoge hoed, Art 6bis Unieverdrag van Parijs en art 16-lid2 TRIPS.

Als laatste grond voor de inbreuk is een beroep gedaan op art 6bis UVP en art 16 lid 2 TRIPS. Het grote voordeel hiervan is, dat Nederland hierbij partij is en niet de gehele Benelux. Het Hof heeft al eerder bepaald (in de Wendy’s zaak) dat door de inwerkingtreding van artikel 16-2 TRIPS de drempel voor het aannemen van algemene bekendheid aanzienlijk is verlaagd. Er moet aangetoond worden dat er bekendheid is bij een aanzienlijk deel van het desbetreffende publiek (publiek dat interesse heeft in zangtalentenjachten) in Nederland en dat is dus veel lagere drempel dan bij het algemene publiek in Nederland en België (ook Franstalig België!) en Luxemburg. Door de eerdere uitzendingen kan Screentime hard maken dat het merk bekend is in Nederland. Door de sterk overeenstemmende naam kan het publiek in verwarring raken of denken dat THE NEXT POPSTAR een vervolg is op POPSTARS. Bekendheid in Nederland is dus is (in deze procedure) voldoende om de inbreuk aan te nemen (ondanks dat er mogelijk geen bekendheid is in België en Luxemburg).

De uitspraak blijft dus zeer opmerkelijk. en biedt merkhouders nieuwe kans in de Benelux. Merkinbreuk op basis van de merkenwet lukt niet, want het merk is nietig want het is beschrijvend. Inburgeren van het merk kan niet op basis van het merkenrecht want dat moet het merk bekend zijn in de gehele Benelux. Maar merkinbreuk kan alsnog wel op basis van 6UpV/ art 16-2Trips omdat bekendheid in Nederland hiervoor voldoende lijkt te zijn. Bekende nationale merken die tot nu toe bot vingen, sla u slag!

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje