nieuwscategorie: ,

De opmars van het modellenrecht – rechter geeft bredere bescherming aan model

douche koppen onderaanzicht en zijaanzicht

Bescherming van vormgeving via het modellenrecht is jarenlang in de Benelux een ondergeschoven kindje geweest. De laatste jaren is het recht echter aan een sterke opmars bezig en wordt de kracht van dit recht steeds duidelijker.
 

De rechtbank had in eerste instantie de eisen van Hansgrohe afgewezen. Uitgaande van de beperkte beschermingsomvang van het model was de rechtbank van oordeel dat de Niagara van Tiger een andere algemene indruk wekte dan het depot. Het Hof oordeelt echter anders en geeft een ruimere bescherming aan het modellenrecht.

Ook het verweer dat de vorm alleen maar door techniek is bepaald, houdt geen stand. Het Hof gaat hier uit van de apparaatgerichte leer. Dat hetzelfde resultaat ook op een andere manier kan worden bereikt, is niet relevant. Echter, Tiger kan niet bewijzen dat de verhouding tussen de grootte van de douchekop en de lengte van de handgreep uitsluitend technisch bepaald is. Dat bepaalde elementen mogelijk nu als trendy stijl worden gezien, is eveneens niet voldoende om die elementen weg te denken. Eindoordeel van het Hof: de handdouche geeft geen andere algemene indruk, dus wel inbreuk. Er volgt een verbod plus een veroordeling in de kosten van de wederpartij (begroot op ruim € 93.000,-).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje