nieuwscategorie: ,

PRENDS MOI: een nieuw parfummerk of een dieetproduct of het beste van both worlds?

PRENDS MOI: een nieuw parfummerk of een dieetproduct

Het parfumeriebedrijf Veld’s heeft een nieuw wonderluchtje ontwikkeld. En een wonder is nog een klein woord. De parfum ruikt naar een mix van bergamot, mandarijn en grapefruit, maar daarnaast raak je ook nog eens de nodige overtollige kilootjes kwijt. Een echt wondermiddel, maar kan dit eigenlijk wel, en is het nu een parfum of een dieetproduct? En hoe zit het met die naam, is dat wel een merk?

Het nieuwe parfum bevat werkzame stoffen zoals cafeïne, spirulina en carnitine die een vetafbrekend enzym actief laat worden. Door het besprenkelen met het reukwater komt een lichaamseigen endorfine vrij die de eetlust moet verminderen. Onderzoek, uitgevoerd door het Franse BIO EC, zou aangetoond hebben dat 75% van de vrouwen positief reageren met een mindere eetlust tot gevolg.

Het parfum is op de markt onder de naam PRENDS MOI. Afgezien van de vraag hoe het onderzoek is uitgevoerd en welke werking een placebo parfum zou hebben, wilde ik me toeleggen op de merkrechtelijke kant van de naam PRENDS MOI. Wordt het merk PRENDS MOI wel geaccepteerd door de merkautoriteiten in de Benelux en de Europese Unie? PRENDS MOI betekent namelijk letterlijk NEEM MIJ. Een merk kan geweigerd worden wanneer het beschrijvend is voor het product of dienst maar ook wanneer het de kwaliteit of de waarde van het product aanduidt. Maar valt de uitdrukking PRENDS MOI onder deze beperkende voorwaarden? In hoeverre is PRENDS MOI een aanprijzing, een verkoopbevorderende toespeling voor een parfum. Omdat Frans een van de vaste talen is in de Benelux, is dit dus niet een gelopen race. Om problemen te voorkomen is het dan slim om het complete logo vast te laten leggen.

De tweede vraag is welke productomschrijving aan dit afslankparfum wordt meegegeven en welke klassificatie hierbij hoort? Normaal gesproken wordt parfum in klasse 3 geregistreerd. In dit geval vervult het parfum PRENDS MOI echter een dubbelrol. Want naast het “lekker” ruiken wordt het lichaam ook nog eens slank gemaakt. Het parfum moet royaal drie keer per dag ingemasseerd worden op die plekken  die wat strakker mogen zijn. Het merk zou daarom ook ingeschreven moeten worden voor dieetpreparaat  in klasse 5.

En wanneer moet de bescherming geclaimd worden? De merkaanvraag voor PRENDS MOI loopt momenteel alleen Frankrijk (procedure is nog niet afgerond). Het parfum is al te verkrijgen in een aantal Europese landen waar het zelfs al uitverkocht is. Vaak gaan ondernemers zo op in de ontwikkeling en de marketing van hun product dat de bescherming van de naam (de merkregistratie) pas achteraf aan de beurt komt. Daarom moet hier nog is de vraag: in welk tijdbestek kan een merk het beste ingediend worden? Jaren van te voren indienen is niet zinnig, want 5 jaar na registratie moet een merk ook gebruikt worden. (Als het niet gebruikt wordt, kan het doorgehaald worden). Pas starten met beschermen wanneer het merk succesvol op de markt is en er een gillende wachtlijst is voor het product, is ook niet aan te raden. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn, dat een ander in de tussentijd het merk al geregistreerd heeft n.a.v. positieve berichten in het buitenland. De beste tijd om een merk in te dienen is ongeveer 1 tot 3 jaar voordat marketingactiviteiten ontplooid gaan worden en dan bovendien alleen in die landen waar marketingactiviteiten ontplooid gaan worden.  En de laatste vraag, of het parfum ook als afslankmiddel werkt? Geen idee, laat het ons horen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje