Apple Corps/ ex-Beatles winnen strijd in verbod op gebruik van BEATLE voor rolstoelen.

Apple Corps/ ex-Beatles winnen strijd in verbod op gebruik van BEATLE voor rolstoelen.

Apple Corps, het bedrijf van ex-Beatles Sir Paul en Ringo Star, voert al 8 jaar strijd tegen de registratie van het merk BEATLE voor rolstoelen. De nog levende ex-Beatles willen niet dat het merk THE BEATLES geassocieerd wordt met elektrische rolstoelen. De naam zou alleen mar geregistreerd zijn, om mee te liften op de bekendheid van het merk THE BEATLES, kielzog varen dus. Het Europese Gerecht geeft de heren gelijk.

In 2004 laat de voorloper van You-Q BV de naam BEATLE registreren als Europees merk voor elektrische rolstoelen. Apple Corps (dat de rechten beheert op de merken BEATLES en THE BEATLES) stelt hiertegen oppositie in. Het OHIM wijst dit eerst af omdat de waren niet soortgelijk zijn en omdat Apple Corps niet heeft aangetoond dat het publiek een link zal leggen tussen het bekende merk voor muziek en films enerzijds en rolstoelen anderzijds.

Apple Corps gaat hiertegen in beroep en krijgt zowel in eerste als in tweede instantie (bij het Europese Gerecht) gelijk. Het merk BEATLES of THE BEATLES is een bekend merk voor muziek, muziekdragers en wordt ook voor merchandising gebruikt. Het is aannemelijk dat You-Q door het gebruik van de naam BEATLE meelift op die bekendheid en zo ongerechtvaardigd voordeel kan trekken uit de bekendheid en aantrekkingskracht van deze merken. Kielzogvaren dus.

Na 50 jaar staat het merk THE BEATLES nog steeds voor jeugdigheid en geniet het nog steeds een positief imago. Een deel van het relevante (gehandicapten) publiek is daarnaast ook nog bekend met de muziek van de BEATLES.

Het aangevraagde merk BEATLE voor rolstoelen profiteert op die manier van het positieve imago van het merk THE BEATLES, het gevoel van vrijheid, jeugdigheid en mobiliteit dat het merk THE BEATLES uitstraalt. Hierdoor trekt de rolstoelfabrikant ongerechtvaardigd profijt van het oudere merk ook al wil die dit gebruiken voor totaal andere producten. De fabrikant kan zodoende de rolstoel veel goedkoper en makkelijker op de markt brengen (profiteren van de positieve naam van het merk THE BEATLES) en zich veel reclamekosten besparen. Apple Corps krijgt wederom gelijk van het Europese Gerecht. Deze vorm van aanhaken (zonder ervoor te betalen) is onrechtmatig en mag dus niet. Het is onduidelijk of You-Q zich neerlegt bij de uitspraak of dat zij hier nog verder in beroep tegen gaat bij het Europese Hof.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje