Unilever (Andrélon) kwam in juli met een jubileum champagneshampoo op de markt. De actie werd met een grote mediacampagne ondersteund. Ook de verpakking werd speciaal hiervoor aangepast en zo werden de flesjes voorzien van een goudkleurig label met briljantjes. Om het feestelijke gevoel te visualiseren werd de fles in de campagne in een wijnkoeler gezet vol met ijsblokjes met de tekst ‘elke dag champagne’.
CIVC, de producenten vereniging van Champagnes het Comité interprofessionnel du vin de Champagne kon deze actie niet waarderen. Champagne is een beschermde merknaam en de vereniging voert al jaren overal juridische acties om de naam beschermd te laten blijven. Zo lukte het de vereniging om in 2007 het champagnebier van de Belgische bierbrouwer de Landtsheer te verbieden (het bier werd gebrouwen volgens een procedé naar het voorbeeld van de productiewijze van mousserende wijn) en wist zij succesvol het gebruik van de naam Champagne te verbieden voor drank uit het Zwitserse dorpje Champagne.
Volgens Europese regels mag de naam Champagne alleen gebruikt worden voor mousserende wijn uit de Champagnestreek die aan zeer strenge productie- en kwaliteitseisen voldoet. Volgens de advocaat zou Unilever met deze actie alleen maar willen meeliften op de bekendheid van dit merk. Het bezwaar is door Unilever direct serieus genomen en zo werd de directe verwijzing naar champagne zoveel mogelijk weggehaald. De campagne ‘elke dag champagne’ werd omgevormd tot ‘elke dag feest” en ook het etiket werd aangepast. Wel vindt Unilever dat zij duidelijk mag maken ergens op de fles dat er champagne-extract in de jubileumshampoo zit. Uiteindelijk is nu ook de productie van champagneshampoo stopgezet.
Toch ook dit was niet voldoende want er zoden nog ca 100.000 flessen in de distributiecentra en in de schappen liggen. Reden voor CIVC om ook hier een verbod tegen te eisen. De rechter doet uitspraak op 8 oktober, dus voor de verzamelaars, wees er op tijd bij. De jubileum shampoo dreigt nu echt heel exclusief te worden.