EasyJet dreigt naam kwijt te raken – het gevaar van merklicentie verplichtingen

EasyJet dreigt naam kwijt te raken – het gevaar van merklicentie verplichtingen

EasyJet zit in zwaar weer nu de grootaandeelhouder en oprichter van het bedrijf een proces is gestart wegens niet nakoming van de licentie verplichtingen. Bij veel bedrijven zitten de merkrechten (vaak om fiscale redenen) niet in de werkmaatschappij maar in een aparte holding. Via een licentie worden deze dan ter beschikking gesteld van de werkmaatschappij. Vaak gaat dat goed, maar het kan ook voor grote (en ongewenste) problemen zorgen.

EasyJet is niet de houder van de merkrechten op de naam EASY. De eigenaar Sir Stelios Haji-Ioannou heeft deze rechten onder gebracht in zijn eigen bedrijf EasyGroup, waar tevens nog andere IE-rechten in zitten zoals de rechten op het merk EasyCars. EasyJet mag de naam gewoon gebruiken voor het symbolische bedrag van 1 Britse pond. Er is alleen een voorwaarde, EasyJet mag wel aan nevenactiviteiten doen, maar dat mag nooit meer worden dan 25 procent van de totale omzet.

In het kader van de prijzenoorlog zijn de kosten nog verder uitgekleed en zijn er dus veel nevenactiviteiten ontstaan zoals kosten voor het verwerken van bagage, verkopen aan boord etc. De grote vraag is nu, vallen deze diensten onder de kernactiviteiten of zijn dit nevenactiviteiten. Mocht dit het laatste zijn, dan kan Sir Stelios nog een aardig bedrag ontvangen.

Belangrijker voor de merkenpraktijk is wel dat bedrijven goed moeten bedenken of zij de merkrechten wel in een aparte holding willen onderbrengen. Mocht hiervoor gekozen worden, sluit dan wel een duidelijke en heldere licentieovereenkomst zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje