Pijnlijke parodie op bekend merk toch toelaatbaar

Davidoff- Davideath; pijnlijke parodie op bekend merk toch toelaatbaar

Davidoff (bekend van zijn sigaretten) heeft, als één van de grote sponsors van het Zwitserse ATP Indoor tennistoernooi, recentelijk een pijnlijk verlies moeten incasseren. De relatie sport en roken ligt niet alleen in Nederland bijzonder gevoelig. De tegenstanders van de tabaksindustrie hadden daarom een alternatieve website gelanceerd om aan te geven dat sport en roken niet samen gaan. Als klap op de vuurpijl was ook het logo toepasselijk verbouwd tot DAVIDEATH.
 

Natuurlijk pikte Davidoff dit niet en stapte naar de rechter. Davidoff baseerde de aanval echter alleen op de onrechtmatige daad (en niet het merkenrecht omdat de site niet in het economisch verkeer gebruikt werd) en verloor.

De rechter oordeel dat vrijheid van meningsuiting een grondrecht is dat niet zomaar opzij gezet kan worden, ook al is de parodie en kritiek bitter. Toch blijft in de Benelux gebruik van andermans logo als grap bijzonder gevaarlijk. Zo kon de ALDIO het DAS ALDI COMBO niet waarderen. Onder dreiging van een kort geding is dan ook direct bakzeil gehaald en heeft de groep direct een andere naam gekozen. Parodie blijft leuk, maar dan vooral wel buiten de Benelux.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje