IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser
eiser
gedaagde
gedaagde

Sinds 2008 ontwikkelt eiser communicatie strategieën en trainingen voor de overheid onder de naam PUBLIEC. Het communicatiebureau Publiec is gespecialiseerd op het gebied van non-profit en overheidscommunicatie. Gedaagde is opgericht in 2009 en richt zich eveneens op de publieke sector. Sinds 2012 is zij onder de overkoepelende naam PBLQ actief. Gedaagde biedt trainingen aan maar daarnaast ook management advies, interim management diensten etc. Beide bedrijven richten zich echter wel nadrukkelijk op de overheidssector. Eiser vraagt dan ook een verbod.
Partijen stellen direct dat de namen PUBLIEC en PBLQ visueel niet overeenstemmend zijn. Eiser vindt wel dat de namen PUBLIEC en PBLQ auditief op elkaar lijken. Gedaagde is het hier niet mee eens. De naam wordt namelijk als een afkorting uitgesproken PEE-BEE-EL-KUU en niet als PUBLIEK.
De rechter vindt dat eiser niet bewezen heeft dat de naam van gedaagde uitgesproken wordt als PUBLIEK. Mocht dat wel zo zijn, dan speelt er nog een ander aspect mee. De handelsnaam PUBLIEK is voor een communicatiebureau dat zich richt op de publieke sector enigszins beschrijvend. Daardoor heeft de handelsnaam een relatief beperkte beschermingsomvang. Gezien de verschillen tussen beide namen verwacht de rechter niet dat het publiek in verwarring raakt. Geen handelsnaaminbreuk. (Omdat eiser deze zaak verliest moet zij wel de kosten van de wederpartij betalen, begroot op ruim 16.000 euro.)

Partijen: Publiec vs Publiq c.s.

Uitspraak: Rechtbank Den Haag 18 december 2012, Zaaknr 429233/ KG ZA 12-1139

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje